Art

interview/ entrevista: writer davi nunes talks about his recently published children’s book, ‘bucala: a pequena princesa do quilumbo do cabula’

December 2, 2015

On November 19th, writer Davi Nunes released his children’s Book “Bucala: A Pequena Princesa do Quilombo Cabula” (Bucala, the Little Princess of the Cabula Quilombo). The book tells the story of the fictional princess Bucala, of the Cabula Quilombo. During the 19th Century, Cabula was one of the most important Quilombos in the city of Salvador, Bahia. Quilombos were isolated communities that runaway slaves formed throughout the 16 – 18th centuries. I followed up with Davi Nunes about his work with illustrator Daniel Santana.

By Tiffany Auttrianna Ward (CoresBrilhantes), AFROPUNK Contributor

Do you want to continue to write children’s books?

The writing of children’s literature is complex and challenging; you have to be open-minded and determined. However, it’s also very liberating because it pulls us from our adult centered view and makes us see life deeply and poetically. This is what attracts and motivates me to continue writing children’s books. I’m working with editors now on three more books, and I hope to publish them soon.

How did you choose Daniel Santana?

Daniel Santana is a brilliant guy and a friend. I met him in 2009 at a mutual friend’s birthday party, in Cidade Baixa here in Salvador. During the event he was painting as I was reciting poetry. At the time we were still graduate students and as we grew we continued to connect artistically.

How would you describe Daniel’s artistic style?

I still don’t know how to define his style of art, I know that he is a very skilled and sensitive guy, who understands how to express beauty.

I love the colors used in the book. Did you and Daniel choose the style and colors of illustration, was a collaborative effort?

It was a collaborative effort. After I wrote the text, I spoke to Daniel and described how I imagined Bucala: a young black girl with curly hair in a crown shaped like a queen. We arranged some meetings and through working and talking it came about. We were amazed to feel the magic, ancestry and beauty of her character.

.

.

Você quer escrever mais livros infantis no futuro?

A escrita de uma literatura infantil é complexa e desafiadora; tem que se constituir vontade própria, a inspiração libertadora que nos desvencilha do adultocentrismo e nos faz enxergar a vida por um viés profundo e poético. Não é fácil. É desafiador. Isso que me atrai e me motiva a continuar escrevendo livros infantis. Tenho mais três prontos em diálogo com editoras, espero publicá-los o mais breve.

Como é que você escolheu o seu ilustrador, Daniel Santana?

Daniel Santana é um cara genial. Somos amigos. Eu o conheci, se não me engano, em 2009, num ambiente de arte. Na verdade, era no aniversário de uma amiga em comum, Chamada Raquel, na Cidade Baixa, aqui em Salvador-Ba. Ele estava desenhando na parede, intervinha com arte na comemoração e eu intervinha recitando poesia, erámos ainda estudantes da graduação e a partir daí concatenámos as nossas aspirações com a arte.

Como você descreveria o estilo artístico de Daniel?

Não sei ainda definir o estilo de arte dele, sei que ele é um cara muito habilidoso e sensível, que sabe constituir belezas.

Eu adoro as cores usadas no livro. Como você e Daniel escolherão o estilo e as cores da ilustração, foi um esforço colaborativo?

Foi um esforço colaborativo. Depois que eu escrevi o texto, eu falei a Daniel como imaginava Bucala: uma menina negra com o cabelo crespo em formato de coroa de uma rainha. Marcamos alguns encontros e fomos trabalhando, conversando e ela surgiu, ficamos admirados e sentimos a magia, a ancestralidade e a beleza da personagem.

.

* This interview was originally published HERE

Related